Hur e-handel påverkar musikindustrin i Sverige

open-graph-default

Musikindustrin har de senaste 20 åren tagit många stora svängar. Sedan uppkomsten av Internet har möjligheterna till att komma åt musik ökat enormt. Nedladdning började komma in i bilden och datorprogram som Napster och Limewire började hotade skivbolagens verksamhet. Även vissa artister kände sig hotade av detta, inte helt oväntat. En av dem var Metallicas trummis Lars Ulrich som stämde Napster och fick rätt. Napster fick läggas ner, men Internet fortsatte att existera så det hjälpte föga. Nya alternativ dök upp. Sedan kom torrenttekniken och skapade fler problem, även på filmmarknaden.

Bra och dåligt

Förutom problemen som Internet skapade för musikindustrin, skapades även en del positiva möjligheter. Det finns alltid två sidor av samma mynt. Folk började köpa musik i onlinebutiker som iTunes och inte bara från väletablerade artister. Nu kunde man även hitta musik från artister som kanske inte hade haft chansen förut att producera en fysisk skiva till försäljning i butik. Det blev billigare för musiker att få ut sin musik och enklare att synas på webbsidor som YouTube. Vem som helst kunde komponera en låt och lägga ut på Internet för allmän lyssning. Denna möjlighet att få ut sin musik fanns inte överhuvudtaget tidigare.

Spotify

open-graph-defaultSedan kom det stora fenomenet Spotify, en svensk skapelse i form av ett datorprogram som låter sina användare streama nästan all världens musik mot betalning en viss summa pengar varje månad, eller gratis streaming i utbyte mot reklamavbrott då och då. Musikindustrin hade fått ett steg i rätt riktning. Människor slutade ladda ner musik och började använda sig av tjänster som dessa istället. Kritiken är fortfarande hög mot Spotify då musiker inte anser sig få tillräckligt mycket betalt för spelningar av deras låtar, men det visar att vi är på god väg att lyckas hitta en kombination av den nya tekniken och ersättning för våra musiker.